ARTISTS TALK


 

2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003

 

2002

 

26. - 30. September Discursive table auf "art forum berlin"

10. September um 19.Uhr (Morten Schelde / Wolf von Kries)

3. September (Sofia Hulten / Pia Lanzinger)

27. August (Susan Philipsz / Kenneth Balfelt)

30. Juli (Claudia Reinhardt / Annika Lundgren)

23. Juli (Dellbrügge & deMoll)

2. Juli (Ina Wudtke / Kirstine Roepstorff / Doro Albrecht)

25. Juni (Marie Römer Westh / Lasse Lau / Egill Sæbjörnsson)

 

2002 talk 2

 

Mit freundliche Unterstützung von DCA, the Danish Contemporary Art Foundation

 

26. September Eröffnungs Party DJ Allen, Abnormal audio sound event

 

26. - 30. September at the art forum berlin 2002

Discursive table: Karl Holmqvist and Sparwasser HQ and many more

 

September 10. um 19.Uhr Morten Schelde and Wolf von Kries

 Morten Schelde

I am in my apartment trying to write a text on my work. In the background, the first Star Trek movie is running. A little while ago, I was watching CNN,s preparations for the upcoming september 11. Outside my open window was just a minute ago the sounds of a weddingparty going on at the church across the street, playing the wedding march and some songs of Nena and Joe Cocker.

These clashes of different realities is very much what my work is about. I like working with a diversity of pictures, collecting and combining them. I am interested in the psychological and emotional impact they have on me, and in the way pictures are dealt with in the media and in art. How do we encounter them as individuals?
In general, I am interested in producing images reflecting an individual voice, while trying to find underlying structures of what ties us together in communities and larger groups.

Specifically, I have chosen drawing as my primary medium. I started working with drawings because I like the slowliness and simplicity of the process, and chose to work mostly monochromatic after having tried out doing fullcolour drawings...which turned out to look like the work of 10 kindergarden-kids. Working in just one colour is to me about emphasising the drawing as surface, and it gives me the possibility to work with shifts of ambiences between the individual drawings. Like the differences between CNN, Nena and Joe Cocker.

mortenschelde@hotmail.com

 

 

 

Wolf von Kries

Bei den hier vorgestellten Arbeiten handelt es sich zumeist um ortspezifische Interventionen, in denen die Funktionsweisen sozialer, ökonomischer kultureller Strukturen hinterfragt werden. Dabei werden bestehende Mechanismen oder Objekte durch kleine Eingriffe isoliert, konzentriert oder simuliert und erhalten so eine von der herkömmlichen Anwendung abgehobene Bedeutungsebene, die seine Funktion zugleich auflöst und bestätigt.
Wolf von Kries lebt und arbeitet in Berlin.

in English:

Most of the presented works are site-specific interventions that question in one way or the other the functioning of our social, economical or cultural structures. They consist of little manipulations of existing mechanisms or objects, which are either isolated, concentrated or simulated thus adding a meaning beyond its original function, which it affirms and dissolves at the same time.
Wolf von Kries lives and works in Berlin.

vonkries@nexgo.de

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

September 3. um 19.Uhr

 

The artists Sofia Hulten and Pia Lanzinger will present and talk about their work.

 

Sofia Hulten:

'Sofia Hulten's action videos investigate the border between the mischievous and the absurd. In Fuck It Up and Start Again, 2001, a young woman destroys an acoustic guitar and tapes it back together, only to smash it and repair it again-and again-until only an unruly mass of fragments remains. Grey Area, 2001, follows a woman in a gray flannel suit hiding in the most unlikely places in an office: Gray carpets, open umbrellas, and filing cabinets all provide camouflage for concealing office help. Her latest video, Ohne Titel (Untitled), shows a woman attempting to put together an old set of metal shelves with packing tape. Sped up slightly, the video exaggerates the frustrated efforts of a do-it-yourselfer, who, appropriately, disappears in a ball under her unlikely and unstable creation. (text by Jennifer Allen)

 

 

 

Pia Lanzinger: 

"Mit Sicherheit in München ­ eine Sonderermittlung"
In einem Klima, in dem die wirtschaftlichen und sozialen Veränderungen der Globalisierung mit ihren Deregulierungs- und Flexibilisierungstendenzen die Menschen verunsichern, kann mit dem populären Schlagwort "Innere Sicherheit" erfolgreich Wahlkampf betrieben werden. Die Angst vor anderen und vor Verbrechen spielt eine immer größer werdende Rolle in den Medien, während Politiker vom 'Recht auf Sicherheit' sprechen. Innerhalb dieser Diskussion präsentiert sich München gern als die sicherste Millionenstadt Europas. Unter dem Titel "Mit Sicherheit in München ­ eine Sonderermittlung" organisierte Pia Lanzinger im Rahmen der Ausstellung "Exchange & transform (Arbeitstitel)" Führungen im Umfeld des Münchner Kunstvereins, das mit seinen Regierungsgebäuden, Wirtschaftsunternehmen, dem amerikanischen Generalkonsulat und exklusiven Geschäften zu einem der bestgesichertsten der Republik zählt. Mittwochs um 13.30 Uhr wurde der Kunstverein sechsmal zur Ausgangsstation und zum Treffpunkt für Sicherheitsinteressierte und die Künstlerin zum Tourguide. Während der "Sonderermittlungen" war Pia Lanzinger als Moderatorin gefragt, die zwischen den Fragen der Gäste und den Antworten der Gesprächspartner vermittelte. Dabei entlockte die Gruppe ihren Gesprächspartnern spannende Fakten und Meinungen über die Sicherheitsvorkehrungen der jeweiligen besuchten Institutionen sowie deren Sicherheitsideologien. Pia Lanzinger öffnete Türen, zum Beispiel zum Hochsicherheitstrakt der Bayerischen Landesbank oder zum Erkennungsdienst der Polizei, die normalerweise verschlossen bleiben.

 

Pia Lanzinger, lebt in München; Veröffentlichungen als Textautorin in Katalogen und Zeitschriften. Seit 1991 Ausstellungstätigkeit und verschiedene Arbeiten im öffentlichen Raum: Zu Mädchenkultur entstanden die Projekte "Das Mädchenzimmer" (München 1997), "Das Mädchenzimmer ­ REVISITED" (Zürich/Wien 1998/99) und "The Girl's Room Tour" (Schottland 1999). Teilnahme mit einer Stadtrundfahrt zum Thema Geschlechterrollen bei "Dream City" (München, 1999), mit vier Hörstücken aus einem Phonomaten und über Telefon bei "Erlauf erinnert sich..." (Österreich, 2000) und mit einer Sammelaktion für unbekannte Geschichten bei "Log.in" (Nürnberg 2000). Bei "RE_public" auf der Expo Hannover und im steirischen herbst (2000) veranstaltete sie Expeditionen hinter die Kulissen der offiziellen Ausstellung. Über die Rolle "der Frau des Künstlers" entstand am Beispiel von Agnes Dürer eine Videoarbeit in der Kunsthalle Nürnberg (2000). In der Gondelbahn "Flying Mozart" konnten Interessierte, während sie über der vom Tourismus geprägten Landschaft schwebten, den Träume und Gedankenflügen der Einheimischen lauschen (Wagrain/Österreich 2000). Für die BewohnerInnen einer im Entstehen begriffenen Trabantenstadt organisierte sie "Wohnwanderungen" und gab die Zeitschrift "Schönes Wohnen in der Messestadt Riem" heraus (2001).

Pia Lanzinger Texte online english / deutsch

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

August 27. um 19.Uhr

Susan Philipsz and Kenneth Balfelt

 SUSAN PHILIPSZ
My work deals with the spatial properties of sound and with the relationships between sound and architecture. I am particularly interested in the emotive and psychological properties of song and how it can be used as a device to alter individual consciousness. I have used sound as a medium in public spaces to interject through the ambient noises of the everyday. Using my own voice, I attempt to trigger an awareness in the listener, to temporarily alter their perception of themselves in a particular place and time.

 

Susan Philipsz is from Glasgow, studied Fine Art at Duncan of Jordanstone, Dundee and then completed an MA in Fine Art in Belfast. She has been based there for the past 8 years were she was a Director of Catalyst Arts, an artist run gallery and also founded, and is co-director of grassy knoll productions, a mobile arts organisation. She was awarded the PS1 International studio programme in New York in 2000. Since completing the fellowship she is currently doing an artist residency at Kunst-Werke Berlin. She has recently been chosen to participate in Art Pace 2003, San Antonio and in the next Triennal of British Art, Tate Britian 2003. She was shortlisted for The Glen Dimplex Artist Awards Exhibition at The Irish Museum of Modern Art, Dublin in 2001. She participated Manifesta 3, Ljubljana, and has shown in the Melbourne Biennial, 1999 and the Tirana Biennial, 2001.

Biography
and
text about Susan Philipsz
written by Caoimhín Mac Giolla Léith, March 2001.

Susan Philipsz will participate in the exhibition "The island and the aeroplane", opening the 26. of September at Sparwasser HQ.

 

 

KENNETH A. BALFELT

I work with functional and context
related projects that can serve as "a modest proposal"
or real model for socio-political changes.

Through functional art projects I engage in real life
situations. I use the art viewpoint to infuse new ways
of dealing with problems. I wish to change.

I do not reject the art institution as it is an
important place to experiment with ideas.

Kenneth Balfelt is an artist, living and working in Copenhagen. Due to several recommendations and as we know that Kenneth Balfelt is very active at the scene in Copenhagen right now, we have invited him to Sparwasser HQ to show his work.

link to Kenneth Balfelt homepage



 

 

30. juli um 19.Uhr

Claudia Reinhardt und Annika Lundgren

Claudia Reinhardt

die Künstlerin zeigt ihre inszienierte Fotos und einen neue Video.
Sie ist mitgründerin das kunstmagazin NEID

Claudia Reinhardt arbeitet mit inszenierter Fotografie. Meist ist sie selbst das Model ihrer Inszenierungen in denen sie sich - oft ironisch gebrochen - mit geschlechtsspezifischen Rollenbildern auseinandersetzt. In ihren Videoarbeiten, die eher im trashigen Format produziert sind, werden Geschlechtsidentitäten getauscht, verwandelt und dekonstruiert.
Sie ist Mitbegründerin von Neid (Kunstmagazin) und arbeitet in weiteren femistischen Zusammenhängen als Autorin und Fotografin (Blau Berliner Frauenzeitschrift).
Ihre neue fotografische Arbeit hat den Titel "Killing Me Softly" und zeigt die Selbstmorde von zehn Künstlerinnen.
Die Auseinandersetzung mit dem Leben und Sterben dieser Künstlerinnen
verwandelt sich in den fotografischen Inszenierungen in eine Interpretation, die einen Vorschlag dazu macht, "wie es hätte sein können". Auch hier nimmt Claudia Reinhardt selbst die Rolle des Modells ein, an dem diese Versuchsanordnung durchgespielt wird. Keinesfalls geht es um eine authentische Darstellung der Tat.
Die Auswahl, die dem Zyklus zugrunde liegt, ist von dem Interesse an den Biografien und Werken diser Frauen geleitet, deren Tod in den Fotografien nachinszeniert wird.
Ausgangspunkt sind die der Realität zugehörenden Selbstmorde, mit denen sie ihrem Leben ein Ende gesetzt haben, und die unterschiedlichen Todesarten, die sie dafür wählten.

Annika Lundgren
Something about my work:

Starting out working with sculpture, and later installation and video, my work eventually took on a purely conceptual form, including performative elements. My later works can probably be described as a kind of "public arrangements", where I frequently utilize a known or allready existing form, manipulating it by loading it with a different kind of content. My project "Public Educational Tours", for example, consists of a series of guided bus tours, questioning the issue of history writing.

This way of working is for me a possibility to get in touch with an audience outside of the art scene (thus -for purely selfish reasons- trying to create a dialogue different than the one being had inside it), while simultaneously providing a way for the audience to approach my work without nessecarily having to negotiate the barriere of the concept "art".

And it is a lot of fun for me, which is essential.

 

23. juli um 19.Uhr

Dellbrügge & deMoll

"Bildbeschreibung"

Parallel zur Ausstellung in Sparwasser HQ 18. Juli bis 18. August: Kunst-Werke '93 Sparwasser HQ '02:

1993 bezogen Dellbrügge & de Moll für ein Jahr ein Dachgeschossatelier in Kunst-Werke Berlin. Ein wiedergefundener Film aus dieser Zeit bildet nun den Kern der Ausstellung "Kunst-Werke '93 Sparwasser HQ '02". Die 36 Schnappschüsse erinnern an Aufnahmen eines Tatorts. Das Ambiente ist menschenleer und verwahrlost. Jedes Objekt könnte sich als Indiz entpuppen:
die Aktentasche, die leeren Haken am Schlüsselbrett, die Sektflasche neben der Handkasse. Als Indiz wofür?
Kunst-Werke Berlin hat sich vom besetzten, produzenten-betriebenen Ort mit rhizomatischen Aktivitäten zur arrivierten, staatlich subventionierten Institution gemausert. Wer hätte das damals ahnen können? Enthalten die Fotos versteckte Hinweise auf die bevorstehende Karriere? Waren die Weichen bereits gestellt? Sparwasser HQ hat alles noch vor sich.

top

  

2. Juli um 19. Uhr

Ina Wudtke, Berlin
die Künstlerin zeigt Dj T-INA, Ina Wudtke & the NEID Magazina

Kirstine Roepstorff, Berlin/ Kopenhagen
Die Künstlerin präsentiert ihre Arbeiten.

Doro Albrecht, Berlin
die Künstlerin zeigt "Turbulenzen und Beziehungsfelder".

Dj T-INA, Ina Wudtke & the NEID Magazina

Informationen zu meinem Projekt NEID sind unter <www.thing.de/neid> einzusehen. Das Sprengel Museum Hannover hat dieses Jahr meine Installation <Vinyl Soundscapes> fuer die staendige Sammlung gekauft in der ich als DJ T-INA performe.

In meinen Istallationen verwende ich Techniken wie: Mixing, Serialitaet und Re-representation. Es geht bei meiner Arbeit um das Sichtbarmachen von gesellschaftlichen Strukturen, besonders auf Deutschland und die westliche Welt beszogen.

Vorweg gibts eine kurze Diashow zu meiner bisherigen Arbeit sowie eine brandneue Animation mit elektronischer Musik von mir. Im Anschluss zeige ich zwei aktuelle Bildserien: benedictine monks & jewish orthodox believers.
Naechste Woche trete ich mein Istanbul Stipendium an, wo ich den dritten Teil ueber fundamentalistische islamische Glaeubige fotographieren werde. Ich freue mich darauf am Dienstag ueber meine geplante Installation 'believe' zu erzaehlen.

 

top

 Kirstine Roepstorff

A theme crucial to Kirstine Roepstorff's art in general, is her ongoing query of what does and what does not constitute meaning ­ on the level of society as well as that of the individual. In her cotton thread installations, Roepstorff reflects this basic semantic question in quite a formal manner when she transforms a tangible, everyday object like a chair into something almost invisible and definitely not solid. As Marx said: "All that is solid melts into air". In a way, Kirstine Roepstorff uses her art to underline the semantic fragility of modern life, and the therefore inherent randomness of the values and conventions on which society rests.

If Kirstine Roepstorff's light, poetic thread installations give you an idea of an artist working in silence and with an understated vocabulary, her large and 'loud mouth' banners proclaim the opposite. Roepstorff's colourful banners are richly decorated in rhinestones, embroideries, pearls, paint, ribbons and fringe. Moreover, the banners have powerful and sometimes quite aggressive modes of expression that evoke an aesthetic associated with political activism. Roepstorff appropriates the style of good old Russian agitprop as well as that of women's lib of the 70s. There is a strong sense of appeal - to act politically, overthrow tyrannies or make revolutions. And then, observing the works at close quarters, you discover the small print: personal texts about anger, sadness or failed love. In fact the banners do not convey a global message. Nor do they advocate a collective movement. Still, Kirstine Roepstorff appropriates an aesthetic from a time in history when there was a belief in a common cause and communal action. It could be viewed as a nostalgic gesture ­ or even as an act of irony. But this really is not how Roepstorff's banners function.

 

Kirstine Roepstorff seems to use the activist mode of expression to emphasise the individual's right to fight for her dreams ­ be they ever so personal. Roepstorff puts her individual worries and beliefs into enormous, noisy tapestries, insisting that there is such a thing as a one-woman revolution.

Extract from a text by Pernille Albrethsen 2001

 

 

 

top

Doro Albrecht

Turbulenzen und Beziehungsfelder

NET.TOURS ist ein Vernetzungsprojekt und erforscht mögliche Beziehungen von
Feldern, die sonst nicht zusammengedacht werden, die durch räumliche,
gesellschaftliche, politische, kulturelle Barrieren getrennt sind. Zu bestimmten
Themenfeldern entwickelt Dorothee Albrecht Reisen, besucht Projekte und
Positionen in verschiedenen Ländern und setzt einzelne Teile oder auch Zusammenhänge
in Beziehung zueinander. Sie interessiert sich für Strukturen, die Einzelne
über Gruppen, Projekte und Vernetzung von Gruppen und Themenfeldern mit
grösseren Zusammenhängen verbinden - und zwar weltweit. - networking ? Gefüge
werden entwickelt, die verschiedene auch widersprüchliche Fragmente in Beziehung
setzen, veränderbare Netze entstehen. Die einzelnen Positionen relativieren
sich gegenseitig, sie entwickeln sich in Abhängigkeit voneinander, eröffnen
weitere Beziehungsfelder, Konstellationen, die sich immer wieder neu
formieren.
Präsentationen werden in Ausstellungszusammenhängen entwickelt, sind
gleichzeitig aber auch über den Internet-TV-Kanal NT.TV (www.nt-tv.net) für eine
grössere Öffentlichkeit verfügbar.

top

  top

25. Juni um 19. Uhr:

Marie Römer Westh, Kopenhagen
Arbeiten von einer in Dänemark zunehmend ausgestellten Künstlerin.

Lasse Lau, Berlin
Der dänische Künstler präsentiert CUDI und individuelle Projekte.

Egill Sæbjörnsson, Berlin
der isländische Künstler zeigt neue music videos, Animation und
andere Arbeiten.

Marie Römer Westh 2002:
"In my artwork I am interested in working with communication and sociality. It is the attempt to investigate, enlighten, advocate and stimulate the encounter and communication between people both inside and outside the art institution that interests me. I have made different tables to creat a common and social space for people to meet, and interact directly with artworks of different artists.

Bordtabletisch
In my home an essential piece of furniture. Outside my home a mediator for contacts?

I do everything at my table except sleep and watch TV. I eat meals, big and little, I am on the phone, I work, relax, meet friends, family, xand strangers. I change my nephew´s diaper and teach him to sit properly at the table. I cut fabric for new clothes and repair old, do accounts and write appointments into my calendar, let things pile up and clear them away, set the table and light candles, spill something and dry it up again. When I go outside my home tables in various shapes play a central part in my dealings with other people. Everywhere I go The Table is an essential piece of furniture for various kinds of meetings. It serves as the meeting point in cafes and restaurants and at conferences larger groups gather around It. It appears as desks and counters, in banks when we cash money, in stores where we spend it, in any kind of private, public or religious office where various aspects of life are managed. It exists as the bar in pubs and clubs where profundities and trivialities, secrets and lies are shared among friends and strangers. It is the surface over which we exchange opinions where we agree and disagree open and close deals - over or under The Table as the case may be. We throw things on The Table and clear It by certain dates.
The Table is a social piece of furniture, we gather around It, yet It keeps us apart physically, thus It becomes a symbol of civilization itself, It promotes mental contact instead of physical. The surface that It offers opens up a room and makes the exchange of ideas possible. It stimulates communication, It is the very furnishing of democracy - everyone is equal around The Table.
Without It maybe we would bang heads, losing our language. Is this maybe the reason why It exists everywhere and cannot - as the bench and the bed - be split up into individual units?"

top

 

 

Lasse Lau
I will talk about two projects.:

1. CUDI

CUDI - Centre for Urban culture, Dialogue and Information, established together with the artist Lise Skou in an apartment in the suburb Vollsmose 2000. Vollsmose is the outskirt of the city Odense in Denmark and the majority of population in this suburban area have a non-Danish background. The apartment was our private home and a platform for inhabitants and visiting artist for social gathering, dialogue, critical thinking and generation of new ideas, that was
realized and exposed in the area.
The project was established as an reaction to the medias representation of a reality, criminalizing and people with a non-Danish ethnic background. And further more the project was in reaction to authorities explicit way to marginalize people in general. CUDI homepage

2. PARK - Privacy could only be had in public

In the winter of 2000 members of the city council in Copenhagen ordered bushes removed from H.C. Oerstedsparken, a centrally located park in Copenhagen. The reason they removed the bushes was to prevent gay people for having sex in the park.
In the summer of 2001 I therefore made an "exhibition" in the park where the idea was to create a counter public-space, and in the same time to criticize the city for sterilizing and commercializing public spaces. Furthermore to criticize Copenhagen's gay associations for not responding to this visible and apparent attack on gay rights.

 

top

 

Egill:
"At the moment there is a video in BuroFriedrich, some photographs and a video in Galerie Georg Nothelfer and a show in Frisr Beige in Auguststrasse 83. There are some videos on festivals and travelling shows. Works from me were also in ARS01 in Kiasma, Helsinki 2001 and North in Kunsthalle Wien 2000.
Homepage: http://www.eaglestuff.net

My works are centered around photographs, computer works, video and music. At the moment I am an employee for an Icelandic ghost called"Mori". Ten days ago I was in Alma Lv museum in Sweden where I dug a hole in the ground for him. It was 60 cm wide and around 1 meter deep.

In Sparwasser I would like to show some of my music videos and animation works and other previous works and end with talking about Mori a little bit. "

top